20100815

FSO Ogar

James May z Top Gear powiedział w odcinku tego programu, który obejrzałam dzisiaj, że samochody to przyszłość sztuki. Tak! Samochody to sztuka i wiedzą to chyba wszyscy, którzy je kochają.
Mimo wszystkich przeciwności, polska motoryzacja też miała swoje perełki. Te najlepsze jednak nigdy nie weszły do seryjnej produkcji ponieważ taka była polityka ówczesnych władz.
Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu miała dużo szczęścia, gdyż po studiach na Politechnice, do pracy do fabryki przyszedł jeden z najlepszych polskich dizajnerów Cezary Nawrot, on jednak miał to nieszczęście pracować w PRL. Jedynym jego projektem, którym Polacy mieli szansę pojeździć była jakże udana Syrena Bosto. Jego autorstwa jest także m.in. Syrena Sport oraz FSO Ogar z 1977 roku:
źródło: otomoto.pl

Samochód sportowy, coupe, o obłych kształtach, z chowanymi światłami, z ogromnymi zderzakami, gdyż przygotowywany był również na rynek amerykański. Płyta podłogowa, silnik oraz główne zespoły podwoziowe pochodziły z Fiata 125p.
Wnętrze jak na tamte czasy i polskie warunki było bardzo nowoczesne.
źródło: otomoto.pl
Miękkie fotele i kanapa, nie pasowały do sportowego charakteru tego samochodu, ale podobno były niesamowicie wygodne.
Bardzo interesujący samochód, nowoczesny, sportowy. Dobrze by się stało gdyby wszedł do produkcji. Ale cóż, co za dużo to niezdrowo, do produkcji wszedł FSO Polonez - duży samochód kompaktowy.
źródło: otomoto.pl
Wybór Poloneza był trafiony. Smutne raczej jest to, że FSO nie mogło wyprodukować obydwu. Ogar jest kolejnym dowodem na to, że polityka zniszczyła polską motoryzację, choć w innych krajach totalitarne systemy swojej pomogły [patrz Volkswagen].

Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...