20091103

urSAAB

Ja nie piszę o sztuce. Piszę o tym co mnie jara. Sztuka mnie jara. Samochody tez mnie jarają. Niektóre samochody to sztuka.

Svenska Aeroplan Aktiebolaget [SAAB]- jak sama nazwa wskazuje - zaczynał od samolotów. Po II wojnie światowej skończyły sie zamówienia wojskowe, dzięki czemu fabryka została zmuszona do stworzenia "działu" samochodowego.  I dlatego powstał UrSaab [pierwszy SAAB].

Konstruowali go ludzie, którzy do tej pory zajmowali się wyłącznie samolotami. Dzięki temu pierwszy SAAB jako pierwszy na świecie miał aerodynamiczne kształty [pracowano nad nim w tunelu aerodynamicznym - wtedy w motoryzacji niespotykane], miało to wpływ na mniejsze spalanie paliwa, oraz na bezpieczeństwo. Co za tym idzie Ursaab był pierwszym samochodem, w którym zwracano uwagę na bezpieczeństwo bierne. Prawdopodobnie był pierwszym samochodem, w którym zastosowano klatkę bezpieczeństwa. Cały SAAB. Bezpieczeństwo, stylistyka i funkcjonalność. Nic się nie zmieniło. Jednak SAAB 92.001 [bo takie zastosowano oznaczenie] jest wyjątkowy. W Trollhattan, gdzie byłam w muzeum Saaba [polecam!], wszyscy są przekonani, że rzut Ursaaba z boku, jest przekrojem poprzecznym skrzydła samolotu. Coś w tym jest!

Czy samochód może być dziełem sztuki? Czy projektant samochodu jest artystą? Na pewno jest rzemieślnikiem, ale twórca tego samochodu był także artystą. Musiał kochać swoją pracę. Nie trzeba czytać jego biografii, nie trzeba znać jego nazwiska, wystarczy się przyjrzeć Ursaabowi.
W 1947 roku wywołał szok. Wtedy był zdecydowanie samochodem futurystycznym. Może nie jest ponadczasowy, ale dalej robi wrażenie innowacyjnego samochodu. Dalej jest wyjątkowy. Był zrobiony ręcznie! Ma specjalną, oddzielną gablotkę w muzeum.
Jest dziełem sztuki.

źródło: SAAB

Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...