20091019

La Rotonde


Cudo moje kochane w samym środku dwumilionowego miasta [i chodzi mi naturalnie o Rotundę PKO, nie o Universal paskudny, w którym przyszło mi pracować]. Otworzono ją w 1966 roku kiedy to [jak widać] jeździły Jelcze ogóraski, Nysy, Fiaty 126p [Fiaty 125p zaczęto produkować rok później stąd nie są widoczne na zdjęciu] i Zaporożce [i tu mnie naszła myśl, że może samochody jeżdżą teraz ładniejsze, ale centrum Warszawy w 2009 roku wygląda dużo paskudniej].
                                                                                              źródło:Gazeta.pl                                                                                                                         
Po wojnie okolice Ronda Dmowskiego wyglądały tak [nie mam zdjęcia miejsca, w którym znajduje się opisywany obiekt, ale podejrzewam, że wyglądało to tak samo]. Dzisiaj stoi tu Novotel.



W zimę stulecia w lutym jeden dziewięć siedem dziewięć Rotunda wyleciała w powietrze. Zginęło 49 osób. Bo podobno gaz się ulatniał. Zima stulecia sama w sobie to potwierdza, zalegający śnieg uniemożliwił wydostanie się gazu na zewnątrz, a temperatura spowodowała zanik substancji zapachowej - która jak wiadomo jest dodawana do gazu, który jest bezwonny, w celach bezpieczeństwa. Gorzej że sam budynek nie był podłączony do instalacji. Ale ja się na tym nie znam i nie będę tu ciągnąć spiskowych teorii, możliwe że jest na to jakies wytłumaczenie. Odbudowano ją w październiku tego samego roku.

Dobrze, że ja nie musiałam tego oglądać. Gorzej, że muszę oglądać dzisiaj jak ją przykrywaja reklamami. Universal to akurat powinni [trochę się naruszył przy wybuchu, ale okazało się, że jest nie do ruszenia przez żadne siły], ale Rotunda jest piękna. Zaprojektowana przez Zbigniewa Karpińskiego powinna być wyeksponowana, jako ciekawy, oryginalny, ładny obiekt, miejsce spotkań wszystkich [zapewniam, że są ludzie w tym mieście, którzy nie wiedzą gdzie jest Rotunda!]. Jeżeli ktoś chce obejrzeć Rotundę od środka niech wejdzie do PKO z jakimkolwiek pytaniem, polecam, chodź na zewnątrz jest dużo ładniejsza.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

maluchy w 1966???
gratuluje, ale 7 lat pozniej...
nie trzeba wiele trudu by to sprawdzic...

yo.niec pisze...

Faktycznie, przegapiłam. Przepraszam i dziękuję za zwrócenie uwagi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...